
"Completely false": Cuba denies media reports on Chinese 

wiretapping facility 
 

 
The former Soviet reconnaissance station in Lourdes (Source: UCI) 

 

Cuba's Foreign Ministry on Thursday denied reports that it had set up a wiretapping facility 

with China. Deputy Foreign Minister Carlos Fernández de Cossío called corresponding 

allegations "completely false and unfounded" in a Wall Street Journal report. 

 

The newspaper had previously reported, citing U.S. government officials, that the People's 

Republic of China plans to build a telecommunications and electrical intelligence (Sigint) 

listening station on the socialist island to monitor communications in the Florida Straits and 

southeastern United States. China would pay several billion U.S. dollars to the Cuban 

government to build the facility, the report said. 

 

"Cuba rejects the presence of foreign military in Latin America and the Caribbean region," de 

Cossio said. He pointed out that Cuba signed an agreement to that effect in January 2014, 

declaring Latin America and the Caribbean a peace zone. 

 

"We reject any foreign military presence in Latin America and the Caribbean, including the 

numerous U.S. military bases and forces, especially the military base that illegally occupies 

part of our territory in Guantánamo Province," de Cossio said. 

 

U.S. National Security Council spokesman John Kirby also denied the allegation. "I have 

seen this press report. It is not accurate," Kirby said on the MSNBC news network. Pentagon 

press secretary Brig. Gen. Pat Ryder said, "We know, of course, that China and Cuba have 

some kind of relationship, but as far as the specific activities that are described in the press 

report, that is not correct, according to our information," Ryder said. "We are not aware of 

China and Cuba developing any kind of spy station," Ryder said. 

https://www.uci.cu/en/exploration-center-and-radioelectronic-listening-lourdes-base


 

During the Cold War, Cuba maintained an electrical listening station operated by the Soviet 

Union in the small town of Lourdes, near Havana, beginning in 1962. The facility was closed 

in 2002. (Cubaheute) 

https://cubaheute.de/2023/06/10/komplett-falsch-kuba-dementiert-medienberichte-ueber-chinesische-abhoeranlage/

